letters en lekkers voor veggies en andere smulpapen


Dadel-walnoot-haverrepen vegan


IJzer. Voor veel (vooral vrouwelijke) vegetariërs blijft het een heikel punt. Plantaardig ijzer neem je namelijk moeilijker op dan de dierlijke variant. Sinds ik enkele jaren geleden met een behoorlijk ijzertekort kampte, probeer ik extra aandacht te geven aan ijzerrijke ingrediënten in mijn maaltijden. Dat lukt de ene dag al wat beter dan de andere… Koken moet vooral leuk blijven en ik heb alvast geen zin om gerechten uit te dokteren met voedingswaardetabellen naast me. Ik vertrouw eerder op mijn intuïtie en geef noten, gedroogde vruchten, volkoren granen, peulvruchten en (groene) groenten regelmatig een plekje in mijn recepten.

Deze zachte dadel-walnoot-haverrepen zijn bijzonder voedzaam en geven je een ijzerboost. Zowel dadels, walnoten als havervlokken bevatten immers een grote hoeveelheid van dat mineraal. Om plantaardig ijzer goed op te nemen, combineer je het bij voorkeur met vitamine C. Eet een reep samen met een sinaasappel of kiwi en je overtroeft Popeye moeiteloos!

Voor wie geen behoefte heeft aan deze ijzerpraatjes: de dadel-walnoot-haverrepen zijn natuurlijk ook gewoon lekker! ;-)

voor 8 repen

Ingrediënten
• 150 g havervlokken
• 50 g walnoten
• 75 g ontpitte (niet-gesuikerde) dadels
• 2 tl geraspte schil van een biologische sinaasappel
• 1 tl kaneel
• 65 g honing (of een plantaardige vervanger zoals rijststroop of agavestroop)
• 2 el water
• 2 el olijfolie

Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 175° Celsius.

Doe de havervlokken, walnoten, dadels, sinaasappelrasp en kaneel in een blender. Pulseer tot je grove kruimels hebt. Maal de ingrediënten niet helemaal fijn.

Verwarm de honing met het water op een zacht vuurtje tot hij heel vloeibaar is. Roer de olijfolie erdoor en daarna het havermengsel. Meng goed.

Bekleed een bakvorm met bakpapier. Strijk het havermengsel erover uit in een rechthoekige vorm van ongeveer 1 cm dik. Bak 20 à 30 minuten in de oven op 175° Celsius, tot de haver goudbruin kleurt.

Haal de haverkoek uit de oven en maak met een scherp mes inkepingen. Laat de koek helemaal afkoelen voor je hem in repen breekt.

9 Responses leave one →
  1. oktober 16, 2011

    Wel, ik denk dat ik dit deze week nog op het weekmenu zet. Omdat een ijzerboost nooit kwaad kan én omdat het mij enorm lekker lijkt :-)

  2. oktober 16, 2011

    Wow, klinkt echt superlekker.
    Ga ik zeker binnenkort maken, mmmmm!

  3. Antoine Knockaert permalink
    oktober 17, 2011

    Ook goed voor de sportende man en vrouw, natuurlijk. Heel goed als tussendoortje.
    Smakelijk. Antoine

  4. Els permalink
    oktober 17, 2011

    Ziet er lekker uit en makkelijk te maken. Zou ik dit ook met muesli kunnen maken?
    Vgr. Els

  5. de groene prinses permalink
    oktober 17, 2011

    @Els: volgens mij lukt het met muesli ook!

  6. oktober 23, 2011

    Zoals Antoine zegt, goed voor de sportende mens… en ik heb hier in huis een havermoutfan, dus ik ga dit zeker eens maken. Ideaal om mee te doen naar het werk.

  7. Margo permalink
    januari 16, 2015

    Ik heb het recept geprobeerd en het is heel lekker. Het lukt me wel niet om het in repen te snijden. Het brokkelt allemaal wat uiteen. Enig idee wat ik kan doen om het nog meer aan elkaar te doen plakken. Meer honing gebruiken?

  8. de groene prinses permalink*
    januari 16, 2015

    @Margo: bij mij zijn ze meestal wel een beetje kruimelig, maar niet zo erg dat ze uit elkaar brokkelen… Wat meer honing zou inderdaad wel kunnen helpen. En je moet het mengsel ook wel echt goed aandrukken in de bakvorm of op de bakplaat.

  9. Margo permalink
    januari 20, 2015

    Oh bedankt voor het antwoord. Ik zal ze waarschijnlijk ook niet genoeg aangedrukt hebben. Ik probeer het eens opnieuw.

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS